Historie VV MENOS (met dank aan P. Hendriks)

Op zondag 2 juni 1957 is Voetbal Vereniging Menos opgericht tijdens een vergadering in café' H. (Maan) Jansen. De vergadering werd geleid door de Vest Wintjes waarbij alle belangstellende uit Landhorst, de hoofd v/h school de hr. Ras, kapelaan J. Verhoeven en vertegenwordigers v/h bestuur van de voetbalclub Constantia uit Wanroy bij aanwezig waren.
Diezelfde week is er een bestuur aangesteld die bestond uit; Vest Wintjes (voorzitter), Harrie Jacobs (vice- voorzitter), Jan Spanjers (Secretaris), Louw Jordans (vice-secretaris), Antoon Derks (penningmeester), Th. Hartjes, Wim Janssen, Jan Arts en Adriaan Rijkers.
Op 26 oktober 1957 is een brief van de KNVB ontvangen waarin de KNVB toestemming RKVV Menos (Rooms Katholieke Voetbal Vereniging) gaf tot toelating in de onderafdeling van de KNVB. Het eerste jaar bestond het leden bestand uit 43 leden, 31 steunende leden en 13 werkende leden. Het eerste elftal (zie onderstaande foto) is hetzelfde seizoen begonnen met voetballen in de derde klasse van de afdeling Noord-Brabant. De trainers taken werden in eerste instantie opgenomen door de heren Harrie Jacobs en H. van Els. In de loop van het eerste seizoen werd de eerste officiele trainer aangesteld, Jo Cornelissen uit Wanroy.

Staand van l/r; Antoon Nabuurs, Piet v/d Ven, Piet Hermens, Jan Lorteije, Antoon Arts
Zittend van l/r; Wim v/d Berg, Antoon Derks, Maricus v/d Ven, Piet Derks, Mary Verhoeven, Harrie Takken

De naam “MENOS” is door de Hr. Ras ontstaan uit dankbaarheid aan de voetbalclub Constantia uit Wanroy, die met raad en daad heeft bijgestaan bij het ontstaan van de voetbalclub uit Landhorst.
Menos is een “Griekse” naam met dezelfde betekenis als de “Romeinse” naam Constantia namelijk; “Standvast, Volharding, Taaiheid en Strijdlust”.

In eerste instantie werd gedacht aan de clubkleuren groen en bruin gestreept shirt met zwarte broek. De kleuren groen en bruin verzinnebeelden de naam landhorst. Met deze kleuren werden problemen verwacht waarna besloten werd in de clubkleuren wit (shirt) en zwart (broek) en wit/zwart gestreepte sokken te gaan spelen.

Het eerste speelveld werd aangelegd nabij het cafe van H. Jansen tussen de pionierstraat en de Quayweg (zie onderstaande foto van een wedstrijdmoment van een v/d eerste wedstrijden op dit veld). Tot die tijd kon er alvast getraind worden in een wei bij J. Arts aan de Hanekampseweg. Omkleden werd in het begin nog gedaan in het pakhuis van Verbruggen en het beheer van de ballen lag bij J. Spanjers (thuis).

In 1962 werd verhuisd naar een nieuw veld gelegen aan de andere kant van de pionierstraat (nu scheperstraat en kuullotterstaat) waarbij ook een kleedlokaal werd gebouwd onder leiding van T. van Roosmalen (zie onderstaande foto, moment van foto kleedlokaal niet meer in gebruik, is schapenkooi geworden). Water werd verkregen van het nabij gelegen huis van J. Spanjers. Licht was er nog niet op het sportpark
In 1972 is vervolgens verhuisd naar het huidige sportpark aan de Schapendreef . Het sportpark bestond uit één speelveld en een trainingsveld. Het eerste seizoen moest men nog omkleden in een Bus van garage Pijnappels uit Wanroy. Het eerste kleedlokaal werd gebouwd in 1973 (zie onderstaande foto).

Het 2-de speelveld kwam tot stand in 1978 om zowel Menos en Ajola (korfbalclub) optimaal te kunnen voorzien in speel en- trainingsvelden. Ook werd er een tweede kleedlokaal gebouwd met middelen van de gemeente en eigen bouwvakkers en vrijwilligers, om zowel Ajola en Menos op een zelfde tijd te kunnen laten spelen. Het tweede kleedlokaal was gereed in 1980, ook werd er in dat jaar het sportpark uitgebreid met verlichting en een regeninstallatie. Het toenmalig bestuur (zie onderstaande foto) heeft ervoor gezorgd dat er daarna ook begonnen kon worden met de bouw van een clubhuis tussen de twee kleedlokalen in.

Van l/r; Gerrit v/d Heuvel, Piet Hendriks, Harrie van der Heijden,Thijs Lucassen, Piet Nabuurs, Jan Jacobs en Piet Jordans.

In september ’82 werd het sportpark officieel geopend, door Burgemeester P. de Bekker die samen met voorzitter P. Hendriks de door Maikel v/d Heuvel (de prijswinnaar van de uitgeschreven wedstrijd om tot een naam te komen) verzonnen naam onthulde van het sportpark, de “Peelvreugd” (zie onderstaande foto).

In 2006 zijn er nieuwe kleedlokalen gebouwd voor Menos en Ajola omdat het eerste kleedlokaal aan de schapendreef moest worden afgebroken voor de ontsluiting van de nieuwbouwwijk d'n Oosthoek (zie onderstaande foto).  Dit is ook de huidige situatie (2014) van het sportpark de "Peelvreugd".

Er zijn natuurlijk ook diverse successen geboekt door de verschillende Menos senioren en jeugd teams.
Het eerste team wat in de Menos historie kampioen is geworden is Menos A1 in 1973.

Staand van l/r; Brandie van Wijk (leider), Thijs Emans, Henk Jacobs, Rinie Jonkers, Don Emans, Joop Jansen, Tonnie Willems, Piet Hendriks (leider)
Zittend van l/r; Bennie Wintjes, Theo Derks, Arie van Creij, Cris Jordans, Tony Jordans, Peter Jordans, Peter Jansen

Voor detail historie informatie (zie link)

Programma / Uitslagen